Re: Vlaanderen is te klein (dixit Kareltje)

Als reactie op http://oligoi.blogspot.com/2007/08/vlaanderen-is-te-klein-dixit-kareltje.html (want commentaar posten lukt dus nog niet ;)

Ik kan dat artikel niet vinden via internet, dus misschien is die quote wat uit de context gerukt.

Doch, ik denk dat de opmerking van Van Eetvelt niet zozeer slaat op de grootte van ons land, maar wel op Belgie als "merknaam". Als Belgie gesplitst wordt, dan moeten Vlaanderen en Wallonie het op hun eentje waarmaken in de mondiale wereld. Een chinees die dan vroeger zaken gedaan heeft met Belgie, maar niet weet wat Vlaanderen is, zal dan misschien minder geneigd zijn om zaken te doen met een Vlaams bedrijf dan vroeger.

Om het waar te maken in "een steeds mondialere economie" zou Vlaanderen (if not Belgie) zich mondialer moeten opstellen. Kennisbedrijven zijn dan wel interessant, maar die bestaan in het (directe) buitenland ook. Een in het oogspringend kenmerk van Belgie is dat het zich in het centrum van Europa bevindt en dus strategisch uitstekend ligt om als uitvalsbasis te dienen voor buitenlandse bedrijven (op het vlak van opslag en transport). En dat aspect van Belgie wordt in mijn inziens veel te weinig uitgebuit. Onze belangrijkste luchthaven (Zaventem...) is te klein en te ouderwets om op dat gebied mee te spelen. Bedrijven zoals DHL trekken weg uit Belgie o.a. om die reden. Uiteraard waarschijnlijk ook omdat de loonkost veel te hoog is (weeral een minpunt van de Belgische economie...) DHL verhuist naar Duitsland waar hun een gloednieuwe luchthaven wacht, in the middle of nowhere, waar niemand gestoord wordt door het lawaai van de nachtvluchten en waar genoeg plek is voor uitbreiding.

Een luchthaven zoals in Leipzig zou een mooie boost zijn voor de Belgische economie, maar daar willen de politiekers niet van weten: kost teveel, maakt teveel lawaai, vervuilt teveel, blablabla. Ondertussen is zaventem al wel eens failliet gegaan (ook geen opsteker voor de economie) en komt er door heel het BHV en splitsing van Belgie verhaal geen schot in de zaak.

Om terug tot het artikel te komen. In Vlaanderen is er geen plek voor een nieuwe luchthaven en de oude kan niet uitgebreid worden. Aan waalse zijde is er wel plek. In een meer mondiale wereld zou het dus voordeliger zijn om Belgie niet te splitsen en een moderne luchthaven te bouwen zodat Belgie zijn centraal-europese positie optimaal kan benutten.

Persoonlijk vind ik de splitsing van Belgie wat vergezocht. Mijn lijkt het alsof veel mensen vinden dat de splitsing noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat Vlaanderen zich niet langer meer moet laten uitbuiten door Wallonie.

Maar daarvoor is een splitsing niet noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, zijn politiekers met kloten aan hun lijf, die durven zeggen waar het op staat, het been kunnen stijfhouden en moeilijke langetermijn beslissingen durven nemen zonder zich zorgen te maken over hun politiek postje.