De eerste 2 rijlessen
02 Jun 2007 Deze week, op dinsdag 29 en woensdag 30 mei, had ik mijn eerste rijlessen bij rijschool Mercator. Iedereen in Leuven zal de auto's van die rijschool wel kennen, want dat zijn die BMW 1 autootjes.De vorige keer dat ik daar rijles gevolgd had, had ik Joe als begeleider. Ik kon daar toen niet erg goed mee opschieten
en ik dacht dat dat kwam omdat onze persoonlijkheden zo hard botsten. Maar nu ik erover nadenk is het misschien eerder dat ik met 8u rijles (4 lessen) toen niet genoeg had.
Deze keer neem ik 10 lessen (20 uur) en ik wordt begeleidt door de charmante Irena.
Hoewel het soms moeilijk is om mekaar te verstaan (Irena is oorspronkelijk uit Hongarije, maar woont al 30jaar in Belgie), staat haar werkwijze mij ten zeerste aan. Ze legt de lat expres heel hoog en mikt voor een feilloos examen zonder opmerkingen. Zo wil ik leren rijden! :)
Over de rijlessen zelf valt niet veel te zeggen, behalve de fouten die ik veel maak en de dingen die ik bijleer. Ik mag dan wel veel geoefend hebben met mijn eigen auto, er zijn toch dingen die ik blijkbaar verleerd ben.
Ik schrijf die dingen hier neer om ze zelf niet te vergeten en er op te letten als ik alleen begin rond te rijden.
- Benen in een hoek van 120 graden als de pedaal volledig is ingedrukt
- Polsen moeten bovenop het stuur rusten als ik mijn armen strek en mijn rug volledig tegen de zetel duwt. Niet vergeten dat ik het stuur kan verstellen (naar mijn toe trekken) in die BMW
- Er moet genoeg plaats zijn tussen mijn hoofd en het dak zodat ik mijn hand er kan tussen steken zonder een van beide te raken
- Spiegels verstellen: achteruitkijkspiegel kan de volledige achterruit in't oog houden, dus geen nood om die naar links te draaien. De rechterkant van de linkerspiegel moet overeenkomen met de zijkant van mijn auto en ik moet het handvat van de achterste deur kunnen zien. De linkerkant van mijn rechterspiegel moet een duimbreed overlappen met de zijkant van mijn auto, en ik moet ook het 2de handvat kunnen zien.
- Blind schakelen !
- De ontkoppelingspedaal mag enkel gebruikt worden bij Starten, Stoppen en Schakelen (3 S-en)
- Ik moet harder gas geven blijkbaar, want ik versnel veel te traag
- Vooraleer terug te schakelen, EERST remmen tot ik op een goeie snelheid zit
- Na het schakelen de koppeling op het ontkoppelingspunt houden voor 2 tellen alvorens de pedaal te lossen
- Bij het naderen van een kruispunt, altijd HEEL goed eerst links en dan rechts kijken
- Kruispunten nemen in 2de versnelling
- Bij slecht zicht (minder dan 50m), kruispunt nemen in 1ste
- vooraleer te remmen (zelfs bij noodstop), eerst kijken waar de achterliggers zich bevinden
- Bij het bollen (alle pedalen loslaten), de voeten houden boven de koppeling en de rem
- NOOIT eerst ontkoppelen en dan remmen: ik moet onmiddellijk kunnen vertrekken, en dus in versnelling staan
- Vlak nadat ik gestopt ben, in 1ste versnelling zetten
- Sneller leren terug te schakelen van 3de, naar 2de en 1ste: ik moet aan een kruispunt aankomen in 2de of 1ste, en niet beginnen remmen en schakelen als ik al op het kruispunt ben (!)
- instappen aan de bestuurderszijde gebeurt langs de voorkant, om aankomende auto's int oog te houden. Uitstappen gebeurt langs de achterkant, voor dezelfde reden.
- Rijden met het venster toe: aan hoge snelheid kunnen allerlei insecten in uw gezicht vliegen en de controle doen verliezen
- handen in de juiste positie op het stuur (10 na 10 of 15 na 9) en de duimen in de richting van het stuur, bovenop het stuur.
- Een stuur draait 1.5 volledige wentelingen links en 1.5 volledige wentelingen rechts. In totaal dus 3 keer
- Ik moet deftig leren mijn stuur te draaien: Als ik naar links draai, moet mijn linkerhand op het stuur komen vlak achter mijn rechterhand (dus aan de andere kant van de verbindingsas van stuur met stuur-as). In de andere richting natuurlijk omgekeerd.
- Pinkers aansteken gebeurt met de middelvinger
- Er zijn 2 standen bij de pinkers: kort en lang. Wij gebruiken enkel de lange stand om goed te kunnen laten zien dat we pinken.
- De pinkers zijn HEEL gevoelig. De linker-pinker afzetten kan er makkelijk voor zorgen dat de auto rechts begint te pinken. Meestal is het genoeg om even zacht te drukken tegen de pinker om die af te zetten
- Bij links afdraaien, in linkerspiegel kijken. Rechts dito met rechterspiegel
- Bij rechts afdraaien, zo dicht mogelijk de boordsteen aan de rechterkant van de straat volgen. Bij links afdraaien, de bocht zo groot mogelijk maken
- Bij het oprijden van een helling meer gas geven
- Vertrekken op een helling kan op 2 manieren
- Zonder handrem: koppeling en rem zijn beiden ingedrukt bij stilstand. De koppeling naar het ontkoppelingspunt brengen en de rem loslaten. Dan gas geven en de ontkoppeling verder los laten
- Met handrem: handrem opgetrokken, voeten boven koppeling en gas. Een beetje gas geven, ontkoppelingspunt zoeken en de handrem naar beneden doen. Dan meer gas geven en koppeling naar boven.
- Ik moet leren niet zover in het midden van de straat te rijden. Meer rechtshouden dus, maar ook weer niet zo ver dat ik spiegels van auto's afrijdt. (Right, klinkt allemaal simpel voor mensen met dieptezicht waarschijnlijk)
Ik zal het hier nog wel aanvullen als ik mij meer zaken herinner. Ondertussen heb ik (omdat ik niet exact meer wist hoe te vertrekken op een helling met de handrem methode) een andere blog gevonden met gelijkaardig materiaal:
http://d-vdb.blogspot.com/2005/09/rijlessen-in-rondom-asse.html